ΚΕΤΘ-ΑΥΛΩΝΑΣ

Τετάρτη 14 Νοεμβρίου 2012

Ομιλία Προέδρου στα εγκαίνια Μνημείου Ιππικού

ΠΡΟΣΦΩΝΗΣΕΙΣ
Εορτάσαμε και φέτος τη μεγάλη μας εθνική εορτή της 28ης Οκτωβρίου 1940. Μία ακόμη μεγάλη ημέρα της Φυλής μας, μία επέτειος, ένας θρύλος, μία μνήμη, ένα χρέος !
Η 28η Οκτωβρίου 1940 είναι ένα από τα γεγονότα της Ελληνικής ιστορίας, τα οποία ανθίστανται στη δοκιμασία του χρόνου και στη μοιραία λήθη, που προκαλεί ο χρόνος, παρά το γεγονός ότι έχουν περάσει από τότε 72 ολόκληρα χρόνια και τους λαούς – μαζί και τον ελληνικό – συνέχουν άλλες αγωνίες και απασχολούν πολυποίκιλα προβλήματα. Έτσι το 1940 διατηρεί ακόμη το θρύλο, τη δόξα του και όταν την εποποϊα αυτή την φέρνουμε στη μνήμη μας αισθανόμαστε ότι τη ζούμε για άλλη μια φορά.

Παράλληλα όμως θα πρέπει να θυμόμαστε και να τιμούμε και εκείνους που έπεσαν στο πεδίο της μάχης, μαχόμενοι για τη διάσωση της Πατρίδος μας.
Εμείς λοιπόν του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Αποστράτων Αξιωματικών Ιππικού-Τεθωρακισμένων με τα μέλη μας και τους φίλους του Συνδέσμου, είμαστε σήμερα εδώ για να αποκαλύψουμε το Μνημείο Ιππικού και να αποτίσουμε φόρο τιμής στους Αξιωματικούς και Οπλίτες της Μεραρχίας Ιππικού, οι οποίοι στα πλαίσια της αποστολής τους το 1940 αντιμετώπισαν επιτυχώς την επίλεκτη Μεραρχία Αλπινιστών «Τζούλια» και έτρεψαν τους εισβολείς σε φυγή εντός του Αλβανικού εδάφους.
Το ιστορικό της επιτυχίας αυτής έχει ως εξής :
Με την κήρυξη του Ελληνοϊταλικού πολέμου την 28η Οκτωβρίου 1940, η Μεραρχία Ιππικού με Διοικητή το Υποστράτηγο Στανωτά Γεώργιο από τη Θεσσαλονίκη προωθήθηκε στην Καλαμπάκα με τελικό προορισμό την περιοχή της Πίνδου.
Άμεσα και ταχύτατα συγκεντρώθηκαν 5.000 επίτακτα άλογα και συγκροτήθηκαν οι υπόλοιπες μονάδες της Μεραρχίας. Ως τομέας ενεργείας ορίστηκε η περιοχή του Μετσόβου. Αποστολή του Σχηματισμού ήταν να καλύψει τον άξονα Ιωάννινα-Καλαμπάκα, ο οποίος κινδύνευε σοβαρά να αποκοπεί εξαιτίας της διεισδύσεως της 3ης Μεραρχίας Αλπινιστών «ΤΖΟΥΛΙΑ», από την άνω κοιλάδα του Αώου και την κοιλάδα του Ζαγορίτικου και να αποκαταστήσει σύνδεσμο με την σκληρά δοκιμαζόμενη VIII Μεραρχία και το Β’ ΣΣ.
Την 1η Νοεμβρίου η Διοίκηση της Μεραρχίας Ιππικού βρισκόταν στο Μέτσοβο.
Η είσοδος της Μεραρχίας Ιππικού στον αγώνα, είχε ως αποτέλεσμα να αρχίσει να συμπιέζεται επικίνδυνα ο θύλακας που είχε δημιουργηθεί από την ιταλική διείσδυση στον τομέα της Πίνδου.
Το βράδυ της 3ης Νοεμβρίου η Ταξιαρχία Ιππικού της Μεραρχίας ανακατέλαβε τη Σαμαρίνα και την επομένη η Μεραρχία Ιππικού με τα Συντάγματά της ανακατέλαβε τη Βωβούσα.
Στις 8 Νοεμβρίου η Ταξιαρχία Ιππικού κατέλαβε το Δίστρατο. Εκεί συνέλαβε αριθμό Ιταλών και ορεινό χειρουργείο της «Τζούλια», όπου νοσηλεύονταν 30 Στρατιώτες. Μία ώρα μετά την Ταξιαρχία Ιππικού, έφτασαν στο Δίστρατο και τα πρώτα τμήματα της Μεραρχίας Ιππικού, που είχε διεξαγάγει σκληρούς αγώνες μεταξύ Βωβούσας και Δίστρατου.
Στη συνέχεια η Μεραρχία Ιππικού στραφηκε προς Ελεύθερο-Κόνιτσα, ώστε να διευκολύνει την ενέργεια του Β’ ΣΣ προς την κατεύθυνση αυτή. Έπειτα από επτάωρο σκληρό αγώνα κατόρθωσαν να διαλύσουν τις ιταλικές δυνάμεις, συλλαμβάνοντας 15 αξιωματικούς και 700 οπλίτες και κυριεύοντας πολλά υλικά, 100 ημιόνους και 5 όλμους.
Η άλλοτε επίλεκτη Ιταλική Μεραρχία «Τζούλια» περιήλθε σε τραγική κατάσταση, γεγονός που ήταν αποτέλεσμα των αγώνων και των επιτυχιών της Μεραρχίας Ιππικού. .
Στις 11 Νοεμβρίου το Ιταλικό 9ο Σύνταγμα Αλπινιστών διατάχτηκε να κρατήσει τον αυχένα Χρηστοβασίλη ώστε να καλύψει την υποχώρηση ιταλικών τμημάτων προς την Κόνιτσα.
Εκεί δέχτηκε σφοδρή επίθεση τμημάτων της Μεραρχίας Ιππικού. Ύστερα από πολύωρο αγώνα οι Ιταλοί ανατράπηκαν και καταδιώχτηκαν προς την Κόνιτσα, αφήνοντας πλήθος υλικών στο δρόμο προς την πόλη.
Στις 16 Νοεμβρίου, με την απελευθέρωση της Κόνιτσας, τελείωσε και τυπικά η Μάχη της Πίνδου, μία από τις πιο αποφασιστικές και δραματικές του Ελληνοϊταλικού πολέμου.
Αν η επίλεκτη Μεραρχία Αλπινιστών κατόρθωνε να καταλάβει το Μέτσοβο, οι ελληνικές δυνάμεις του μετώπου της Ηπείρου θα χωρίζονταν από κείνες της Θεσσαλίας και της Μακεδονίας.
Η Μεραρχία Ιππικού, με Διοικητή το Στρατηγό Γεώργιο Στανωτά, συνέβαλε τα μέγιστα στην εξάλειψη αυτού του κινδύνου και δικαίωσε τις προσδοκίες του Γενικού Στρατηγείου.
Οι αγώνες της Μεραρχίας Ιππικού δεν σταμάτησαν εκεί. Στις 21 Νοεμβρίου τα πρώτα τμήματά της διέσχισαν την ελληνοαλβανική μεθόριο, διαβαίνοντας τον χείμαρο Σαραντάπορο εντός της Βορείου Ηπείρου. Στις 3 Δεκεμβρίου μετά από σφοδρές συγκρούσεις με εχθρικές δυνάμεις, ο σχηματισμός εισήλθε στην Πρεμετή.
Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συνδέσμου Αποστράτων Αξιωματικών Ιππικού Τεθωρακισμένων, τιμώντας τους άξιους μαχητάς της Πίνδου, το 2006 έλαβε ομόφωνα απόφαση για την ανέγερση Μνημείου Ιππικού στο Μέτσοβο, εκεί όπου το 1940 η Μεραρχία Ιππικού υπό τον αείμνηστο Στρατηγό Γεώργιο Στανωτά συγκεντρώθηκε και στη συνέχεια έγραψε σελίδες δόξας ανακαταλαμβάνοντας τα κατακτηθέντα από τους Ιταλούς εδάφη και τρέποντας σε φυγή τους κατακτητές μέσα στο έδαφος της Βορείου Ηπείρου. Την ιδέα για την ανέγερση του Μνημείου είχε ο υπηρετών τότε ως Ίλαρχος στην Μεραρχία Ιππικού και νυν Αντιστράτηγος ε.α κ. Φρατζέσκαρος Αντώνιος.
Χωρίς χρονοτριβή και για την υλοποίηση του μεγάλου αυτού στόχου το ΔΣ του Συνδέσμου προέβη στις ακόλουθες ενέργειες :
α. Με αίτηση του Συνδέσμου, η τότε Δημοτική Αρχή Μετσόβου με Δήμαρχο τον κ. Τζαφέα Κωνσταντίνο, επέτρεψε να τοποθετηθεί το Μνημείο στην παρούσα θέση.
β. Η Περιφέρεια Ηπείρου, συνέδραμε στην προσπάθεια τοποθετήσεως του Μνημείου, εγκρίνοντας τις αποφάσεις της Δημοτικής Αρχής Μετσόβου.
γ. Με ομόφωνη απόφαση του ΔΣ του Συνδέσμου μας ανετέθη στην παγκοσμίως γνωστή γλύπτρια κ. Αγγέλικα Κοροβέση η μελέτη διευθετήσεως του χώρου, αλλά και η φιλοτέχνηση του Μνημείου.
Από τη στιγμή αυτή άρχισε η τιτάνια προσπάθεια του Συνδέσμου για την υλοποίηση του στόχου. Η μορφή του αναγλύφου του μνημείου εγκρίθηκε από τη Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου το 2010. Οι δραστηριότητες συνεχίστηκαν με τη συμπαράσταση του Δήμου Μετσόβου και της VIII Μεραρχίας, που βοήθησαν τα μέγιστα για την ολοκλήρωση του στόχου. Το μεγάλο πρόβλημα της συγκεντρώσεως του απαιτουμένου χρηματικού ποσού για την ανέγερση του Μνημείου αντιμετωπίστηκε επιτυχώς από συνεισφορές των μελών μας και άλλων φορέων. Η προσπάθειά μας συνεχίζεται για τη διευθέτηση του περιβάλλοντος χώρου του Μνημείου, την ανέυρεση όλων των ονομάτων των Αξιωματικών και Οπλιτών Ιππικού, που έπεσαν στο πεδίο της μάχης και της αναγραφής των επί μαρμαρίνης πλακός. Το οφείλουμε στους ήρωες αυτούς του Βορειοηπειρωτικού έπους. Έτσι λοιπόν κλίνοντας το γόνυ στους αθανάτους νεκρούς της περιόδου εκείνης είμαστε έτοιμοι να προβούμε στα αποκαλυπτήρια του Μνημείου Ιππικού.
Κλείνοντας την αναφορά μας αυτή θα θέλαμε να απευθύνουμε θερμές ευχαριστίες σε όσους συνέβαλαν στην ανέγερση του παρόντος Μνημείου. Συγκεκριμένα :
* Στον σεβαστό συνάδελφο Αντιστράτηγο ε.α κ. Φρατζέσκαρο Αντώνιο βετεράνο της Μάχης της Πίνδου, που είχε την ιδέα ανεγέρσεως του Μνημείου και ο οποίος για λόγους υγείας δεν μπόρεσε να παραστεί..
*Στα μέλη και τους φίλους του Συνδέσμου, που από το υστέρημά τους, κατέθεταν κατά καιρούς χρηματικά ποσά, με αποτέλεσμα να συγκεντρωθούν χρήματα για την κάλυψη αποπληρωμής της δαπάνης του έργου.
*Στον φίλο του Συνδέσμου Αμερικανό Δικηγόρο κ. Dan Harrell, ο οποίος κατά την επίσκεψή του στην Ελλάδα και φιλοξενούμενος από μέλος του Συνδέσμου μας συνεισέφερε 5.000 δολάρια σε ένδειξη αναγνωρίσεως του πατριωτικού μας έργου.
*Στους Επίτιμους Αρχηγούς Στρατηγούς κκ. Φραγκούλη Φράγκο, Ζιαζιά Κωνσταντίνο, το πρώην ΑΝΥΕΘΑ Πρέσβη κ. Γεωργίου Γεώργιο και τον νυν Α/ΓΕΣ Αντιστράτηγο κ. Γκίνη Κωνσταντίνο για την συμπαράσταση και τις διευκολύνσεις, που μας παρείχαν καθόλην την διάρκεια των ενεργειών μας για την εκτέλεση του έργου.
*Στους Διοικητάς της VIII Μεραρχίας Αντιστράτηγο ε.α κ. Καραγιαννόπουλο Αθανάσιο και Ταξίαρχο κ.Τσαγγαρά Γεώργιο για τις πάσης φύσεως διευκολύνσεις για την ανέγερση του Μνημείου.
* Στην γλύπτρια κ. Κοροβέση Αγγέλικα για την έμπνευση που είχε να μας παρουσιάσει τη μορφή που απεικονίζεται στο γλυπτό και στη συνέχεια να φιλοτεχνήσει το τέλειο αυτό έργο που θα αποκαλυφθεί σε λίγο.
* Στην προηγούμενη και την παρούσα Δημοτική Αρχή για την άριστη συνεργασία και αμέριστη βοήθεια που μας παρείχαν σε ότι τους ζητήθηκε.
* Στο μέλος του Συνδέσμου Έφεδρο Υπίλαρχο επιχειρηματία κ. Τζεβελέκη Σπύρο για τη δωρεά δύο ιστών σημαιών 6 μέτρων, που τοποθετήθηκαν ένθεν και ένθεν του Μνημείου για την έπαρση των σημαιών.
* Τέλος απευθύνουμε θερμές ευχαριστίες στους προσκεκλημένους μας, στα μέλη μας και σε όλους τους παρευρισκομένους που μας τίμησαν με την παρουσία τους.  

ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΗΡΙΑ ΜΝΗΜΕΙΟΥ ΙΠΠΙΚΟΥ

(Γράφει Μιχ. Σταματογιαννάκης, μέλος ΔΣ)
ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΗΡΙΑ ΜΝΗΜΕΙΟΥ ΙΠΠΙΚΟΥΤην 30 Οκτωβρίου 2012 ολοκληρώθηκε η προσπάθεια του Συνδέσμου που ξεκίνησε το 2006 για να εγκατασταθεί το Μνημείο Ιππικού στο Μέτσοβο για απόδοση τιμής στον ηρωϊκό αγώνα της Μεραρχίας Ιππικού το 1940 που ξεκίνησε από το Μέτσοβο και έφθασε μέχρι την Πρεμετή ανατρέποντας τα σχέδια και τους σκοπούς των Ιταλών. Η ολοκλήρωση της κατασκευής του ανάγλυφου έληξε την 24–9–2012 και η εγκατάσταση έγινε την 29–9–2012 με την παρουσία του προέδρου του Συνδέσμου, μελών του ΔΣ και της γλύπτριας κ. Αγγέλικα Κοροβέση.

Ο Σύνδεσμος σε συνεργασία με τον Δήμο Μετσόβου ο οποίος οργάνωσε επέτειο για την απελευθέρωση του Μετσόβου το 1912 αποφάσισε να γίνουν τα αποκαλυπτήρια του μνημείου την Τρίτη 30–10–2012. Αμέσως μετά την απόφαση άρχισε μία έντονη προσπάθεια σε συνεργασία με την VIII ΜΠ και τον Δήμο Μετσόβου για να εξασφαλισθούν αφενός τα απαιτούμενα υλικά και αντικείμενα και αφετέρου για να οργανωθεί η μετάβαση μελών για την παρουσία τους στα εγκαίνια του μνημείου.
Η συνεργασία με την Μεραρχία και τον Δήμο ήταν άψογη. Ταυτόχρονα ο Σύνδεσμος εξασφάλισε τις απαιτούμενες σημαίες για τους δύο ιστούς που δωρήθηκαν για να τοποθετηθούν στο μνημείο από το μέλος του Συνδέσμου επιχειρηματία έφεδρο Υπλχο κ. Τζεβελέκη Σπυρίδωνα αλλά και την σημαία μεγάλων διαστάσεων για να καλυφθεί το μνημείο. Παράλληλα έγινε ενημέρωση των μελών για να είναι παρόντα στην τελετή και η προσέλευση τους ήταν ικανοποιητική. Προκειμένου να υπάρχει προετοιμασία του χώρου για την τελετή ο πρόεδρος του Συνδέσμου με άλλα τρία μέλη του αναχώρησαν την 28–10–2012 για το Μέτσοβο παρά τις δύσκολες καιρικές συνθήκες
Την Τρίτη 30–10–2012 ολοκληρώθηκε η προετοιμασία του χώρου και η τελετή άρχισε την 12.00 παρά το γεγονός ότι υπήρχε αρκετό κρύο. Το πρόγραμμα της τελετής συνοπτικά ξεκίνησε με την επιμνημόσυνη δέηση από τον στρατιωτικό ιερέα της Μεραρχίας και ακολούθησαν ομιλία του προέδρου του Συνδέσμου Υπτγου ε.α κ. Παπαδογεωργόπουλου Χρήστου με περιεχόμενο το ιστορικό της μάχης, τη ρίψη της ιδέας του μνημείου από τον Αντγο ε.α κ. Φραντζέσκαρο Αντώνιο, τις προσπάθειες του Συνδέσμου για την κατασκευή του και τη βοήθεια που έλαβε από τον Δήμο Μετσόβου και τις στρατιωτικές υπηρεσίες.
 Ακολούθησε σύντομος χαιρετισμός του Διευθυντού της ΔΙΤ/ΓΕΣ Ταξιάρχου κ. Θωμαϊδη Δημητρίου και σύντομη ομιλία της γλύπτριας κ.Αγγέλικα Κοροβέση που εξήγησε πως το μνημείο απεικονίζει τον αγώνα της Μεραρχίας. Αμέσως μετά έγιναν τα αποκαλυπτήρια του μνημείου με την απόσυρση της μεγάλης σημαίας από τον πρόεδρο του Συνδέσμου και τον Διοικητή της ΑΣΔΥΣ ως εκπρόσωπο του Α/ΓΕΣ. Με την αποκάλυψη του μνημείου ο κόσμος εξεπλάγη και χειροκρότησε με πλήρη χαρά και συγκίνηση. Ακολούθησε κατάθεση στεφάνων από τον πρόεδρο, τον Διοικητή της ΑΣΔΥΣ και τον Δήμαρχο Μετσόβου.Η τελετή έκλεισε με την ανάκρουση του Εθνικού μας ύμνου και έτσι αποδόθηκε η πρέπουσα τιμή προς τους ήρωες του Ιππικού το 1940.
 Την τελετή εκτός από τα μέλη και τους φίλους του Συνδέσμου τίμησαν με την παρουσία τους ο πρέσβυς επί τιμή και πρώην ΑΝΥΕΘΑ κ. Γεωργίου Γεώργιος, ο επίτιμος Α/ΓΕΣ Στγος ε.α κ. Ζιαζιάς Κων/νος, ο Διοικητής της ΑΣΔΥΣ Υπτγος κ. Στυλιανόπουλος Αθανάσιος ως εκπρόσωπος του κ. Α/ΓΕΣ, ο Διοικητής του Α΄ΣΣ Υπτγος κ. Τζιμάνης Γεώργιος, ο Διοικητής της ΧΧΤΘΜ Υπτγος κ. Γκαρτζονίκας Παναγιώτης, ο Διευθυντής της ΔΙΤ/ΓΕΣ Ταξχος κ. Θωμαϊδης Δημήτριος, ο Διοικητής της VΙΙΙ ΜΠ Ταξχος κ. Τσαγγαράς Κων/νος, ο Δήμαρχος Μετσόβου κ. Τσομπίκος Νικόλαος και μέλη της Δημοτικής Αρχής, ο εγγονός του αειμνήστου Διοικητού της Μεραρχίας Ιππικού Στρατηγού Στανωτά Γεωργίου κ. Στανωτάς Γεώργιος και ο υιός του πεσόντος στον αγώνα της Μεραρχίας Ιλάρχου Τζαβέλλα Κων/νου Ταξχος ε.α κ. Τζαβέλλας Λάμπρος. Τα ονόματα αναφωνήθηκαν με την έναρξη της τελετής από τον τελετάρχη Σχη ε.α Σταματογιαννάκη Μιχαήλ μέλος του ΔΣ και παράλληλα εκφράστηκαν ευχαριστήρια για την παρουσία των ιδίων αλλά και των μελών του Συνδέσμου.
 Η τελετή ήταν επιτυχής και όλοι έμειναν ικανοποιημένοι. Ακολούθησε γεύμα στην κεντρική πλατεία του Μετσόβου. Περισσότερες λεπτομέρειες για όλη τη διαδικασία για το μνημείο από το 2006 θα υπάρχουν στο επόμενο τεύχος του περιοδικού του Συνδέσμου.
ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΗΡΙΑ ΜΝΗΜΕΙΟΥ ΙΠΠΙΚΟΥ
ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΗΡΙΑ ΜΝΗΜΕΙΟΥ ΙΠΠΙΚΟΥ
 ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΗΡΙΑ ΜΝΗΜΕΙΟΥ ΙΠΠΙΚΟΥ

Άρματα Μάχης




Leopard 2A4



Leopard 1A5 Άρδας



Ηellenic Army Leopard 2A4


79 ΑΔΤΕ/ΣΑΜΟΣ: Άσκηση τεθωρακισμένων